Arbuz, jagoda, jabłko – czyli jak pozyskać nowych palaczy?

Aromatyzowane produkty z nikotyną w atrakcyjnych kolorowych opakowaniach są obecne w wielu sklepach. Różnorodne odmiany słodkich smaków dodatkowo zachęcają do spróbowania. Co więcej, cena tych produktów pozostaje w zasięgu osób młodych. Właśnie z tego powodu są one szczególnym zagrożeniem dla zdrowia naszego społeczeństwa.

Kto kupuje smakowe?

W jedynym z raportów wykazano, że ponad 30% polskich uczniów mających za sobą kontakt z nikotyną spróbowało jej po raz pierwszy w e-papierosie. Ten sam raport ukazał, że młodzież wybierała przede wszystkim te produkty nikotynowe o ciekawych smakach. Badania pokazują, że dzieci i młodzież preferują słodkie smaki bardziej niż dorośli. Są również, bardziej wrażliwi na reklamy tytoniu. Właśnie dlatego reklamy wyrobów tytoniowych w sklepach znajdują się tuż obok słodyczy i innych atrakcyjnych produktów. Używane są również kolorowe opakowania, które mają naśladować słodycze. Zauważyłeś pewnie też, że produkty te znajdują się w głównym polu widzenia młodszych konsumentów?

To nie jest przypadek; firmy tytoniowe wyraźnie korzystają z różnych strategii marketingowych aby dotrzeć do najmłodszych. Niepokojące jest nie tylko że wciąż wiele osób sięga po produkt z nikotyną przed 18 rokiem życia, ale również to, że pierwszym wyborem są coraz częściej wyroby smakowe. Oni z dużym prawdopodobieństwem zostaną w przyszłości palaczami.

Smak papierosa

Substancje odpowiedzialne za atrakcyjny smak i zapach wyrobów tytoniowych to na przykład cukry, sole, humektanty i sztuczne aromaty.  Mają one za zadanie ułatwić wdychanie dymu i zredukować gorzki, cierpki i nieprzyjemny posmak.

Smak kształtowany jest przez receptory smaku na języku i  podniebieniu miękkim. W ten sposób możemy odczuwać słodycz, słoność, kwasowość czy gorzkość. Gorzki smak nikotyny stanowi dominujący element smaku dymu tytoniowego. Ale dodatek aromatów może tę gorzkość ukryć i poprawić ogólną atrakcyjność produktu…

Węch, czyli zmysł węchu również wpływa na smak wyrobów tytoniowych, ponieważ działa razem z ze zmysłem smaku. Receptory węchu są stymulowane przez zapachy z produktów, które są przyjmowane lub wdychane przez usta.

Charakterystyczną cechą smaku jest integrowanie wielozmysłowych bodźców w jamie ustnej, co prowadzi do mylenia zapachów z smakami. Zwłaszcza w przypadku zapachów o słodkim charakterze. Charakterystyczne smaki często wynikają z płynnego połączenia doznań z wielu, współdziałających systemów sensorycznych. Możemy się więc domyślać, że przyjemny zapach e-papierosów może zachęcać do kontynuacji stosowania produktu.

Aromaty w produktach tytoniowych i e-papierosach mogą maskować gorzki smak. Z kolei substancje słodzące są obecne w produktach tytoniowych bezdymnych w ilościach często przekraczających te w słodyczach. Patenty składane przez przemysł tytoniowy opisują dodawanie sztucznych substancji słodzących do opakowań cygar i ustników w celu wzmocnienia odczuwanej słodyczy

Cukier w papierosach

Cukry jako związki są obecne w produktach tytoniowych. Niezależnie od tego, czy występują naturalnie, czy są dodawane, badania wykazały, że przyczyniają się one do niepożądanych skutków zdrowotnych związanych ze stosowaniem tytoniu. Przyjęcie cukru doustnie wpływa inaczej na organizm niż podczas wdychania. Podgrzewane cukry w trakcie rozkładu działają jako pro-uzależniające związki, generując acetaldehyd, zwiększając potencjał uzależniający nikotyny. Cukry podczas rozpadu generują także produkty karmelizacji i kwasy, które obniżają pH dymu, co prowadzi do słodszego i łagodniejszego smaku dymu. Liczne dowody sugerują, że cukry wpływają na skład chemiczny dymu tytoniowego, generując wiele substancji toksycznych i kancerogennych.

Oprócz cukrów, producenci dodają sztuczne i naturalne słodziki do produktów tytoniowych. Te słodziki działają z mocą większą od cukru i dodawane są w celu wzmocnienia odczucia słodyczy i zwiększenia atrakcyjności. Słodkie smaki zwiększają smakowitość tych produktów i odgrywają rolę w  rozpoczęciu i kontynuowaniu palenia.

Obecność sztucznych słodzików w produktach tytoniowych rodzi również obawy toksykologiczne. Niektóre z nich mogą ulegać reakcjom chemicznym podczas podgrzewania, tworząc toksyczne związki. Regularne spożywanie produktów tytoniowych może prowadzić do znacznego spożycia sztucznych słodzików, podnosząc obawy, że zalecane dzienne spożycie może być przekroczone, zwłaszcza przy jednoczesnym spożywaniu innych produktów słodzonych sztucznie.

Co jeszcze?

Warto pamiętać, że wpływ nikotyny na organizm jest szkodliwy i dobrze znany. Podczas gdy sztuczne dodatki odpowiedzialne za smak i zapach nie zostały do końca zbadane. Ich długoterminowy wpływ na zdrowie pozostaje niejasny. Szkodliwość wyrobów tytoniowych różni się od tradycyjnych papierosów ale nadal ma negatywny wpływ na zdrowie. Znane są liczne niekorzystne skutki zdrowotne stosowania wyrobów tytoniowych innych niż tradycyjne papierosy. Mówi się między innymi o niekorzystnym wpływie na układ oddechowy czy krwionośny. Co więcej niektóre z teorii mówią, że słodki smak wyrobów tytoniowych może oddziaływać na ośrodek głodu i sytości, wpływać na wydzielanie insuliny a nawet zachcianki żywieniowe i w ten sposób wpływać na masę ciała. Inne długoterminowe skutki są nadal słabo poznane.

Zapamiętaj

Wyroby tytoniowe zawsze stwarzają ryzyko dla zdrowia. Smakowe zamienniki i intensywny marketing smakowych produktów tytoniowych stanowi szczególne niebezpieczeństwo dla młodszej populacji i może powodować łatwiejsze uzależnianie się u osób niepalących. Jeżeli potrzebujesz pomocy w rzuceniu palenia lub Twoje dziecko zaczęło właśnie używać wyrobów tytoniowych możesz zwrócić się po fachową pomoc.

E.Gliwska

  1. Rekomendacje w zakresie ochrony dzieci i młodzieży przed konsekwencjami używania produktów nikotynowych; red. prof. Łukasz Balwicki, Warszawa 2020
  2. Raport: Truth initiative: Flavored tobacco use among youth and young adults 2021 dostępny online: https://truthinitiative.org/research-resources/emerging-tobacco-products/flavored-tobacco-use-among-youth-and-young-adults#:~:text=Flavored%20tobacco%20product%20use%20is,they%20use%20a%20flavored%20product.
  3. Rezk-Hanna M, Talhout R, Jordt SE. Sugars and Sweeteners in Tobacco and Nicotine Products: Food and Drug Administration’s Regulatory Implications. Nicotine Tob Res. 2023 Mar 22;25(4):838-840. doi: 10.1093/ntr/ntac222. PMID: 36148496; PMCID: PMC10032193.
  4. Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Summary of Scientific Evidence: Flavored Tobacco Products, Including Menthol. Retrieved from https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/evidence/pdfs/Scientific-Evidence-Brief-Flavored-Tobacco-Products-Including-Menthol-508.pdf
  5. Morean ME, Bold KW, Kong G, Camenga DR, Simon P, Jackson A, Cavallo DA, Krishnan-Sarin S. High school students’ use of flavored e-cigarette e-liquids for appetite control and weight loss. Addict Behav. 2020 Mar;102:106139. doi: 10.1016/j.addbeh.2019.106139. Epub 2019 Oct 18. PMID: 31704428; PMCID: PMC6948184.
  6. Chen, H., Li, G., Chan, Y. L., Zhang, H. E., Gorrell, M. D., Pollock, C. A., … & Oliver, B. G. (2021). Differential Effects of ‘Vaping’on Lipid and Glucose Profiles and Liver Metabolic Markers in Obese Versus Non-obese Mice. Frontiers in Physiology, 12, 755124.
  7. Krishnan-Sarin S, O’Malley SS, Green BG, Jordt SE. The science of flavour in tobacco products. World Health Organ Tech Rep Ser. 2019 Oct 24;1015:125-142. PMID: 36743396; PMCID: PMC9896977.

Więcej na naszej stronie: https://jakrzucicpalenie.pl/palenie-i-cukrzyca-co-dzis-wiemy/