Krok 1 – jak łatwo rzucić palenie

Jak rzucić palenie

Gratulujemy podjęcia decyzji o rzuceniu palenia! Masz pewnie wiele powodów, by rozstać się z paleniem. Przypomnij je sobie! Swoją uwagę koncentruj na tym co zyskasz odstawiając papierosy i o ile, łatwiejsze, przyjemniejsze i zdrowsze będzie Twoje życie! Sprawdź , jakie długofalowe korzyści przyniesie Ci odstawienie tytoniu. Rzucenie palenia jest w zasięgu Twoich możliwości i ważne jest byś był głęboko o tym przekonany. Jeśli to Twoja pierwsza próba zastanów się, co czujesz, gdy przez kilka godzin nie możesz palić. Zwróć uwagę czy jest to dla Ciebie duża trudność, czy pojawiają się jakieś dolegliwości (np. rozdrażnienie, problemy z koncentracją)? Szczególna uwagę zwróć jednak na to, jak radzisz sobie z powstrzymaniem chęci palenia? Jakie swoje zasoby, cechy charakteru, umiejętności do tego wykorzystujesz? Jeśli już rzucałeś, to przypomnij sobie szczegóły związane z tym okresem. Pomoże Ci w tym analiza poprzednich prób rzucania palenia. Pewnie trochę obawiasz się najbliższych dni po rzuceniu. Poznanie mechanizmów uzależnienia i potencjalnych objawów odstawienia nikotyny pomoże Ci przejść przez ten okres. Rozumienie i umiejętność przewidywania tego jak będzie reagował Twój organizm i tego jak będziesz się czuć pozwoli Ci być pewniejszą/szym, uniknąć niektórych dolegliwości. Dlatego ważne jest byś znał swoje nawyki i przyzwyczajenia związane z paleniem. Przez przynajmniej kilka dni (najlepiej pełny tydzień) obserwuj swoje palenie. Polecamy Ci prowadzenie dzienniczka palacza. Przez najbliższy tydzień obserwuj się zgodnie z sugestiami dzienniczka i nieustannie buduj swoją niechęć do palenia i radość z nadchodzącego momentu rzucenia. Zwracaj większą niż zwykle uwagę na wszelkie informacje dotyczące szkodliwości palenia oraz przykłady tego jak źle palenie wpływa na Ciebie (np. poranny kaszel, brzydki zapach dłoni). Do zobaczenia za tydzień w tym samym miejscu! Jeśli wykonasz wszystkie zalecane przez nas czynności możesz zrobić krok drugi.
Krok drugi – Ustalenie daty dnia „0”: Witaj! Skoro dotarłeś do kroku drugiego oznacza to, że jesteś zdecydowany na rzucanie palenia! Realizując zalecenia z „Kroku 1” przyjrzałeś się sobie, jako osobie palącej. Masz już wiedzę na temat swoich przyzwyczajeń i nawyków związanych z paleniem oraz wiesz jak reaguje Twój organizm na brak nikotyny. Przejrzyj uważnie „dzienniczek palacza”, który wypełniałeś i zastanów się – gdzie widzisz prawidłowości (określone nawyki) np. zapalenie papierosa w ulubionym fotelu z filiżanką kawy? Pomyśl, z których papierosów w ciągu dnia najtrudniej Ci zrezygnować (najwyższa nota w skali przymusu)? To właśnie te sytuacje będą dla Ciebie najgroźniejsze. To one będą wywoływały u Ciebie chęć palenia! Teraz nie jesteś już jednak bezbronny! Znasz je, więc możesz się do nich przygotować. Znając swoje nawyki łatwiej Ci też wybrać najlepszą datę na Twój dzień „0” – tzn. pierwszy dzień bez papierosa. Chcąc wybrać najlepszy dla siebie dzień „0”, jeszcze raz przejrzyj swoje zapiski z „dzienniczka palacza”. Zastanów się czy palisz więcej, gdy masz dużo zajęć, czy wtedy, gdy masz więcej czasu wolnego? A może nie ma takich różnic? Ważne, by najbliższy tydzień po dniu „0” nie obfitował w sytuacje, o których wiesz (z analizy dzienniczka), że sprzyjają paleniu. Nie śpiesz się, wybierz optymalny dla siebie termin i przejdź do Kroku trzeciego.
Przygotowanie dnia ”0” Stosując się do zaleceń z poprzednich etapów wybrałeś już termin swojego pierwszego dnia bez papierosa, czyli dnia „O”. Teraz musisz się do niego przygotować: 1. Postaraj się ograniczyć ilość wypalanych papierosów (zwłaszcza, jeśli palisz dużo, palisz długo, masz problemy zdrowotne lub wiesz, że ciężko znosisz odstawienie papierosów). Stosuj wszystkie możliwe sposoby: nie wypalaj papierosów do końca, trzymaj przy sobie zawsze o 1-2 papierosy mniej, trzymaj papierosy, zapalniczkę w trudniej dostępnych miejscach (innych niż dotąd, niewidocznych np. górna półka szafki, zasuwana kieszeń torebki itp.) odraczaj zapalenie (wprowadź zasadę: jeszcze chwilę przecież potrafię wytrzymać). Przy każdym papierosie zadaj sobie pytanie: „Czy muszę zapalić już w tej chwili?” Odraczaj zapalenie tak długo jak tylko możesz. Zapalaj tylko, gdy chęć palenia staje się bardzo silna. Może pomóc Ci w tym dzienniczek rzucającego! 2. Uprzedź rodzinę i osoby, z którymi masz częsty kontakt, że rzucasz palenie. Wyjaśnij, że możesz być w kiepskiej kondycji psychofizycznej. Poproś o wsparcie i wyrozumiałość. 3. Jeśli planujesz zastosowanie środków farmakologicznych wspomagających rzucanie palenia skonsultuj z lekarzem wybór odpowiednich produktów. Adresy specjalistycznych poradni znajdziesz w zakładce Poradnie, a opis dostępnych środków w zakładce Metody. Odpowiednie informacje uzyskasz również od konsultantów Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym pod numerem 801 108 108. Dobrze by taka konsultacja odbyła się minimum tydzień przed wyznaczoną przez Ciebie datą, ponieważ niektóre leki trzeba zacząć stosować na kilka dni przed dniem „0” 4. Jeszcze raz przeanalizuj wszystkie powody, dla których chcesz być osobą wolną od uzależnienia od tytoniu. 5. Przypomnij sobie: jakie masz nawyki związane z paleniem? w jakich sytuacjach towarzyszył Ci wręcz rytuał palenia? 6. Zaplanuj, jak się zachowasz w tych momentach? Jakimi czynnościami odwrócisz swoją uwagę? Pomysły może podsunąć Ci zakładka Tricki, które pomogą Ci wytrwać. Opracuj swoje własne strategie zastępcze, jako twój oręż w walce z chęcią palenia! 7. Dnia poprzedzającego dzień „O” uprzątnij mieszkanie tak, by Twoje otocznie pomogło Ci uniknąć odruchowego zapalenia papierosa. Pochowaj papierosy i wszystkie akcesoria związane z paleniem (zapalniczki, popielniczki)! 8. Przygotuj się psychicznie na to, że od jutrzejszego dnia nie będziesz już palaczem! Eliminuj negatywne myślenie, strach i powątpiewanie we własne siły! Koncentruj się na tym, że CHCESZ BYĆ OSOBĄ NIEPALACĄ I DAJESZ SOBIE SZANSĘ NA ZREALIZOWANIE TEGO ZAMIERZENIA! 9. Zmobilizuj wszystkie siły, wyśpij się i przejdź do kroku czwartego.
Krok czwarty: Już…. Dzisiaj jest Twój pierwszy dzień bez papierosa, czyli dzień „0”. Od dzisiaj zaczynasz żyć jako osoba wolna od przymusu sięgania po papierosa. To Twój pierwszy dzień wolności! To od dzisiaj będziesz odcinać kupony…. Mamy dla Ciebie z okazji dnia „0” miłą wiadomość – na tej stronie nie ma już dla Ciebie miejsca! Od dziś jesteś przecież OSOBĄ NIEPALĄCĄ! Przejdź, do podstrony: Już nie palę!