Przygotowujesz się do rzucenia palenia?  

Przygotowujesz się do rzucenia palenia?

Przygotowujesz się do rzucenia palenia? Zrób szybki test, który pomoże Ci przygotować się do rzucenia palenia J

1.Ile lat palisz?

2. Ile papierosów wypalasz w ciągu dnia?

3. Czy znasz swoje nawyki związane z paleniem?

4. Ile czasu mija od obudzenia się do zapalenia papierosa?

a) 0-5 minut

b) 6-30 minut

c) 31-60 minut

d) więcej niż 60 minut

5. Czy masz za sobą próby rzucenia palenia?

a) tak

b) nie

6.Dlaczego chcesz rzucić palenie?

Interpretacja odpowiedzi:

Ad. 1. Im dłużej palisz tym uzależnienie może być silniejsze. Przez lata palenia postępuje nie tylko przyzwyczajenie do czynności palenia, ale również organizm „przyzwyczaja się” do działania nikotyny. Z drugiej strony im dłużej palisz, tym bardziej jesteś świadoma/my negatywnych konsekwencji i zmęczona/ny paleniem. Dlatego motywacja do rzucenia może być większa!

Ad.2. Im więcej palisz, tym prawdopodobnie silniejsze jest Twoje uzależnienie od nikotyny. Więcej jest również sytuacji i stanów emocjonalnych, w której nawykowo sięgasz po papierosa.

Ad 3. Znajomość swoich przyzwyczajeń związanych z paleniem bardzo ułatwia późniejsze zmaganie się z chęcią palenia. Po prostu nic Cię nie zaskoczy! Będziesz rozumiała/ł dlaczego właśnie w tej sytuacji masz ochotę na papierosa. Możesz przygotować sobie „plan awaryjny” co zrobić zamiast palenia: czym zająć ręce, a czym myśli.

Ad 4. Im szybciej po obudzeniu palisz, tym prawdopodobnie silniejsze jest Twoje uzależnienie od nikotyny. Po prosty organizm „dopomina się” dawki nikotyny. Jeśli Twoja odpowiedź to punkt a) lub b) to zastanów się nad zastosowaniem leków wspomagających rzucanie palenia. Opis leków dostępnych na naszym rynku znajdziesz tutaj http://jakrzucicpalenie.pl/tabletki-na-niepalenie/.

Ad.5. Jeśli Twoja odpowiedź to punkt a) to świetnie. Być może myślisz, że „to była porażka” i boisz się kolejny raz próbować? Tymczasem to, że masz za sobą doświadczenie w rzucaniu jest Twoim atutem! Możesz przypomnieć sobie, co działało, a co przeszkadzało podczas rzucania palenia. Wiesz też czy i jak silne objawy odstawienia się pojawią. Jeśli Twoja odpowiedź to punkt b) warto przeczytać o objawach odstawienia nikotyny (przeczytasz tutaj http://jakrzucicpalenie.pl/objawy/). Będziesz lepiej przygotowana/ny na to, z czym być może przyjdzie Ci się mierzyć.

Ad.6. Im więcej powodów wymieniasz tym lepiej! Zwróć uwagę, żeby uwzględniać to, co jest dla Ciebie ważne. Staraj się też dostrzegać mniej oczywiste powody do rzucenia palenia – co zmieni się w twoim życiu? Może poprawią się relacje z rodziną? A może uwolnisz się od przymusu biegania w nocy do najbliższego sklepu? Pomyśl raz jeszcze co chcesz osiągnąć rzucając palenie.

Powodzenia! Pamiętaj, że pod numerami 801 108 108 i 22 21180 15 możesz uzyskać profesjonalne wsparcie w rzuceniu palenia!

 

I.Przepiórka, M. Cedzyńska