Dlaczego nie warto palić – za i przeciw paleniu

Dlaczego nie warto palić?
Każdy, kto pali papierosy ma rożne powody, dla których sięga po papierosa i takie, dla których chciałby przestać. Żeby skutecznie rzucić palenie trzeba poznać argumenty, które subiektywnie stoją „za” i „przeciw”. Większość powodów sięgania po papierosa można racjonalnie „rozbroić”.
Poniżej przedstawiamy listę za i przeciw paleniu papierosów, wraz z propozycjami racjonalnego spojrzenia na to, co przemawia „za” dalszym paleniem.
Są to argumenty wysuwane przez samych palaczy i ekspalaczy.
Zostawiamy Ci miejsce na Twoje propozycje. Prosimy, byś ustosunkował się do tych opinii- w rubryce „Jest to dla mnie ważne” zaznacz te zdania, które wg. Ciebie są szczególnie ważne.
Na zakończenie prosimy, byś policzył, ile opinii zaznaczyłeś w kategorii „za paleniem”, a ile w kategorii „przeciw paleniu”.
Sam odpowiedz sobie na pytanie, czy paląc więcej zyskujesz, czy tracisz?

„Za” paleniem i papierosami

Nr. Co przemawia „za” Jest to dla mnie ważne Racjonalnie patrząc:
1. Przyjemność samego palenia Zaciągając się dymem papierosowym  wciągasz 7 tys. substancji chemicznych. Jedną z nich jest NIKOTYNA, która jest po prostu narkotykiem! Nikotyna działa na ośrodek przyjemności w mózgu i dlatego wiele osób mówi, że lubi palić. Ta przyjemność okupiona jest ogromnym ryzykiem dla zdrowia i powoduje uzależnienie! Po dłuższym czasie palenia nie można się oszukiwać: palenie to przymus!
2. Wypełnienie czasu –nuda Tak naprawdę jest to pójście na łatwiznę. Wygodniej jest wyciągnąć papierosa niż znaleźć jakieś ciekawe zajęcie. Na pewno znajdziesz milion innych sposobów na wypełnienie czasu.
3. Lepsza koncentracja przy pracy Z pozoru tak. Nauczyłeś się pracować z papierosem, a dodatkowo nikotyna z dymu papierosowego pobudza Twój mózg. Kiedy nie palisz czujesz się rozkojarzony, bo brak Ci pewnego stałego elementu otoczenia pracy i być może odczuwasz  jeden z objawów odstawienia – problemy z koncentracją. Już po paru dniach one ustąpią i lepiej dotleniony mózg może pracować nawet sprawniej.
4. Mam czas tylko dla siebie Każdy potrzebuje chwili spokoju.  Zorganizuj „czas dla siebie” na filiżankę kawy, artykuł w gazecie czy inną przyjemność. Wystarczy przyzwyczaić otoczenie, że to Twoja „święta” chwila
5. Odprężenie, relaks Nikotyna z dymu tytoniowego daje chwilowe uczucie odprężenia. Tylko, że jest to relaks z trucizną? A nie lepiej po prostu chwila z ulubiona książką, psem, może spacer lub kilka ćwiczeń
6. Rozładowanie napięcia, stres Nikotyna daje krótkotrwałe uczucie rozładowania napięcia. Szybko poziom przyjemnego pobudzenia spada, a podatność na stres wzrasta. Czyli czujemy napięcie… Paląc nakręcamy to błędne koło!
7. Grupa towarzyska Nawet w palącym towarzystwie doceniane są takie cechy jak wytrwałość i zdecydowanie. Jeśli nie palisz lub rzucisz palenie zyskasz szacunek, a nie stracisz znajomych
8. Nagroda Faktycznie nikotyna działa na ośrodek nagrody w mózgu! Podobnie jednak działa kostka czekolady czy kilka ćwiczeń fizycznych! Możesz też nagradzać się w inny sposób. Zadzwoń do kogoś bliskiego, kup sobie egzotyczny owoc czy ekskluzywną kawę lub herbatę, którymi można by się nagradzać się tak jak papierosem
Nr. Dlaczego nie warto palić (przeciw paleniu i papierosom) Jest to dla mnie ważny argument
1. Uczucie zmęczenia i niewyspania (gorsze dotlenienie organizmu)
2. Obniżenie ogólnej kondycji fizycznej (gorsza sprawność)
3. Uporczywy kaszel/chrypka
4. Żółknięcie zębów, problemy stomatologiczne
5. Nieświeży oddech
6. Gorszy wygląd skóry, włosów i paznokci
7. Pogorszenie stanu zdrowia (częste zachorowania)
8. Zwiększenie ryzyka zachorowania na wiele poważnych chorób (zajrzyj po więcej do info o szkodliwości)
9. Szybsze starzenie się skóry
10. Smród papierosów (ręce, ubrania, mieszkanie….)
11. Konflikty z bliskimi (niepalącymi)
12. Dyskomfort palenia (zakaz palenia w pracy czy miejscach publicznych)
13. Uczucie przymusu palenia/ograniczenie wolności
14. Lęk przed brakiem papierosów/niemożnością zapalenia
15. Naznaczenie społeczne (palenie coraz częściej nie jest akceptowane)
16. Strata czasu (20szt papierosów razy ok. 5 min palenia = 100 minut dziennie)
17. Wyrzuty sumienia (podtruwanie innych osób, negatywny wzór dla dzieci)
18. Uczucie bycia słabym psychicznie
19. Koszty palenia (sam koszt papierosów + wydatki spowodowane niwelowaniem skutków palenia np. leki, kosmetyki, dentysta….)
20. Specjalnie dla kobiet:

– zwiększone ryzyko wystąpienia osteoporozy

– szybsze i łatwiejsze powstawanie celulitu
– szybsza menopauza
– trudniejsze zajście w ciążę
21. Specjalnie dla mężczyzn:

– obniżenie sprawności seksualnej (zaburzenia erekcji, impotencja)

– zmniejszenie płodności