Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108
Aktualności

Opublikowano środa, 09-10-2013

Szary będzie żywot palacza…

Trwa walka przemysłu tytoniowego o klientów. Zwłaszcza klientów młodych, którzy mają potencjalnie przed sobą wiele lat palenia i nie zaprzątają sobie głowy rozmyślaniem o stanie zdrowia. To dla nich tworzone są coraz bardziej atrakcyjne i urozmaicane wyroby tytoniowe. Każdy znajdzie coś „fajnego”: papierosy smakowe (np.wiśniowe, goździkowe, cynamonowe), aromatyczne tytonie do fajek wodnych, tabakę w różnych smakach i kolorach. Jest troska o „smak” i estetykę. Opakowania papierosów stanowią czasem istne perełki współczesnego wzornictwa przemysłowego. Różne kształty, kolory i wzory idealnie dopasowane są do odpowiednich grup odbiorców. Równocześnie taki „image” budzi przyjazne skojarzenia – przecież to pachnące, śliczne pudełeczko z cieniutkimi, kolorowymi papieroskami nie kojarzy się z brzydkim oddechem, żółtymi palcami i nie może być aż tak niebezpieczne. Niestety przekaz taki trafia na podatny grunt. Młodzi ludzie (zwłaszcza kobiety) zwyczajnie dają się zmanipulować.

Istnieje jednak szansa na zmianę sytuacji. Planowana jest zmiana unijnej dyrektywy o wyrobach tytoniowych. Opakowania wszystkich papierosów mają być standaryzowane i opatrzone jeszcze większymi ostrzeżeniami zdrowotnymi. Proponowane jest też wycofanie papierosów smakowych. Po co? Żeby potencjalny nabywca wiedział co kupuje. Żeby nie mamiły go złudne zapachy, kolory i wymyślne wzornictwo. Może prościej byłoby zezwolić producentom wyrobów tytoniowych na dowolność pod warunkiem wymogu umieszczania na opakowaniach dokładnej informacji o składzie i działaniu produktu. Wyobraźmy sobie jednak wielkość opakowania papierosów, na którym wypisane jest  ponad 4 000 000 substancji toksycznych zawartych w dymie tytoniowym?

Tags:




Back to Top ↑