Ruch to zdrowie. Zacznij dbać o siebie już dziś!

Ruch to zdrowie. Zacznij dbać o siebie już dziś!

Zdrowy styl życia nie powinien być efektem chwilowej mody wpływającej na zachowanie. Aby zachowania prozdrowotne przynosiły efekty i korzyści zdrowotne, powinny być wykonywane regularnie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca zdrowym, dorosłym osobom systematyczną, umiarkowaną aktywność fizyczną przez przynajmniej 30 minut 5 razy w tygodniu lub bardzo intensywną przez przynajmniej 20 minut 3 razy w tygodniu.

Osoby, które do tej pory nie prowadziły aktywnego trybu życia powinny pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do zmian. Ćwiczenia należy dostosować do swoich możliwości i należy pamiętać, aby stopniowo zwiększać długość i/lub intensywność treningów. WHO zaznacza, że zalecaną aktywność fizyczna można podzielić na bloki, jednak nie krótsze niż 10 minut.

Jeżeli od rozpoczęcia uprawiania sportów wstrzymuje Cię brak czasu, sił, czy chęci, spróbuj zadziałać metodą małych kroków. Np. jeżeli masz taką możliwość, używaj schodów zamiast windy, jeżeli masz blisko do pracy, jeździć rowerem lub chodź na piechotę (jeżeli korzystasz z komunikacji miejskiej, zawsze możesz wysiąść 1-2 przystanki wcześniej i się przejść). W ten sposób zmiany nie będą drastyczne, a z czasem staną się korzystne dla zdrowia.

Dlaczego warto uprawiać sport?

  • Nawet niewielka aktywność fizyczna sprawia, że organizm produkuje endorfiny, tzw. hormony szczęścia i tym samym poprawia nastrój.
  • Regularny ruch wpływa na zmniejszenie wydzielania kortyzolu, hormonu odpowiedzialnego za stres. Uprawiając sporty można nie tylko zmniejszyć obecne napięcie nerwowe, ale również uodpornić się na stresujące sytuacje, które mogą mieć miejsce w przyszłości.
  • Aktywność fizyczna ma nieoceniony wpływ na wygląd ciała oraz jego funkcjonowanie. Rozrost tkanki mięśniowej poprawia napięcie i elastyczność skóry. Rozrastająca się tkanka mięśniowa jest lepiej ukrwiona i bardziej wytrzymała na obciążenia. Systematyczny ruch i nacisk na kości wzmacnia je poprzez stymulację do produkcji nowych komórek, a regularny wysiłek poprawia funkcjonowanie stawów poprzez zwiększenie wydzielania mazi stawowej. Wzmocnione mięśnie i kości wpływają na poprawę postury i pomagają łagodzić ból pleców.
  • Regularny ruch stymuluje układ odpornościowy, wzmacnia serce, sprzyja namnażaniu się komórek nerwowych (zwiększa sprawność mózgu).
  • Aktywność fizyczna jest udowodnionym elementem profilaktyki wielu chorób, np. udaru mózgu, nadciśnienia, osteoporozy, cukrzycy typu 2, niektórych nowotworów, demencji.
  • Ponadto, regularne ćwiczenia wzmacniają samodyscyplinę, pomagają skupić się na celach, dzięki czemu łatwiej jest kontrolować uzależniania.

Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie prowadzenia zdrowego trybu życiu. Pamiętaj jednak, żeby swoją aktywność fizyczną dostosować do możliwości. Zacznij dbać o siebie już dziś!

mgr Agata Ciuba

Literatura

  1. Physical activity. Fact sheet. World Health Organization https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity  (dostęp: 22.08.2022 r.).
  2. Benefits of Physical Activity. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/index.htm(dostęp: 22.08.2022 r.).
  3. Ruch to zdrowie, czyli 45 powodów, dlaczego warto uprawiać sport. EMC Instytut Medyczny. c (dostęp: 22.08.2022 r.).https://www.emc-sa.pl/dla-pacjentow/blog/ruch-to-zdrowie-czyli-45-powodow-dlaczego-warto-uprawiac-sport