;
Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108

Witam, mam 21 lat i palę od 4, czyli zaczęłam w wieku 17. Po początkowych dwóch latach palenia papierosów normalnych, przerzuciłam się na e-papierosa, i palę go do dziś. Jednak problem wygląda tak, że nie potrafię kontrolować sięgania po niego. Palę jak wstane, palę po śniadaniu, przed obiadem i po, kiedy odrabiam lekcję, kiedy oglądam film. To jest automatyczny ruch. Kiedy uda mi się nie zapalić dłuższy czas – moje gardło się tego domaga, a bardziej uczucia zaciągnięcia się. Kiedy przyjeżdżam ze studiów do domu, palę zwyczajne papierosy, ponieważ pali również moja mama. Wtedy palę od 5 papierosów do pół paczki dziennie. Szczerze, nie mam pojęcia od czego zacząć żeby rzucić to kompletnie. Z jednej strony – lubię palić, i przynosi mi to pewien rodzaj ulgi, a z drugiej wyobrażam sobie siebie za 10/15 lat i jestem ciekawa czy będę chora, i w jakim będę stanie, bo zwyczajnie się boję..

Witam,
Dziękuję za szczery i dość dokładny opis Pani sytuacji. Z jednej strony przyznaje Pani, że lubi palenie, a z drugiej strony pojawia się zmęczenie przymusem sięgania po papierosa i obawy o zdrowie. To dobry moment do rozpoczęcia świadomych działań w celu odstawienia papierosów (zarówno elektronicznych, jak i tradycyjnych). Ma już Pani wiele cennych spostrzeżeń: automatyzm sięgania po e-papierosa, tendencja do palenia papierosów, kiedy przebywa Pani z mamą. Proszę na razie kontynuować ten kierunek. Obserwować wszystkie tzw. wyzwalacze – czyli wszystko, co wywołuje chęć palenia, lub silnie kojarzy się z paleniem (osoby, miejsca, czynności, sytuacje i emocje). Zidentyfikowanie wyzwalaczy pozwoli Pani lepiej kontrolować chęć sięgania po papierosa. Samo zrozumienie, dlaczego chęć palenia pojawiła się właśnie w danym momencie (np. dzwoniąc do koleżanki, wchodząc do kuchni, po posiłku itp.) nie pozwoli narastać potrzebie palenia. Części wyzwalaczy można też w pierwszym okresie abstynencji unikać, lub przećwiczyć zachowania, które mogą zastąpić czynność palenia. Równoległe z prowadzeniem obserwacji proszę wprowadzać zasady bardziej świadomego palenia – unikać zapalania automatycznego, ocenić czy można chociaż przez chwilę odroczyć palenie. Kolejnym ważnym kierunkiem działania musi być wzmocnienie swojej motywacji. Wymieniła już Pani ważny powód chęci odstawienia papierosów- lęk o zdrowie. Proszę zwrócić też uwagę na bardziej doraźnie korzyści z rzucenia palenia: lepsza kondycja, brak przymusu palenia, poczucie odniesienia sukcesu.
Nie wiem jak reaguje Pani organizm na odstawienie papierosów, ale może warto zastanowić się tez nad zastosowaniem środków farmakologicznych wspomagających proces rzucania palenia. Bardziej szczegółowych informacji mogą udzielić Pani nasi doradcy pod numerem 801 108 108.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia
Irena Przepiórka


Back to Top ↑