Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108

Krok 3

Krok 1 >> Krok 2 >> Krok 3 >> Krok 4
 
 
Przygotowanie dnia ”0”
 

Stosując się do zaleceń z poprzednich etapów wybrałeś już termin swojego pierwszego dnia bez papierosa, czyli dnia „O”. Teraz musisz się do niego przygotować:

1. Postaraj się ograniczyć ilość wypalanych papierosów (zwłaszcza, jeśli palisz dużo, palisz długo, masz problemy zdrowotne lub wiesz, że ciężko znosisz odstawienie papierosów).

Stosuj wszystkie możliwe sposoby:

  • nie wypalaj papierosów do końca,
  • trzymaj przy sobie zawsze o 1-2 papierosy mniej,
  • trzymaj papierosy, zapalniczkę w trudniej dostępnych miejscach (innych niż dotąd, niewidocznych np. górna półka szafki, zasuwana kieszeń torebki itp.)
  • odraczaj zapalenie (wprowadź zasadę: jeszcze chwilę przecież potrafię wytrzymać). Przy każdym papierosie zadaj sobie pytanie: „Czy muszę zapalić już w tej chwili?” Odraczaj zapalenie tak długo jak tylko możesz. Zapalaj tylko, gdy chęć palenia staje się bardzo silna. Może pomóc Ci w tym dzienniczek rzucającego!

2. Uprzedź rodzinę i osoby, z którymi masz częsty kontakt, że rzucasz palenie. Wyjaśnij, że możesz być w kiepskiej kondycji psychofizycznej. Poproś o wsparcie i wyrozumiałość.

3. Jeśli planujesz zastosowanie środków farmakologicznych wspomagających rzucanie palenia skonsultuj z lekarzem wybór odpowiednich produktów. Adresy specjalistycznych poradni znajdziesz w zakładce Poradnie, a opis dostępnych środków w zakładce Metody. Odpowiednie informacje uzyskasz również od konsultantów Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym pod numerem 801 108 108. Dobrze by taka konsultacja odbyła się minimum tydzień przed wyznaczoną przez Ciebie datą, ponieważ niektóre leki trzeba zacząć stosować na kilka dni przed dniem „0”

4. Jeszcze raz przeanalizuj wszystkie powody, dla których chcesz być osobą wolną od uzależnienia od tytoniu.

5. Przypomnij sobie:

  • jakie masz nawyki związane z paleniem?
  • w jakich sytuacjach towarzyszył Ci wręcz rytuał palenia?

6. Zaplanuj, jak się zachowasz w tych momentach? Jakimi czynnościami odwrócisz swoją uwagę? Pomysły może podsunąć Ci zakładka Tricki, które pomogą Ci wytrwać. Opracuj swoje własne strategie zastępcze, jako twój oręż w walce z chęcią palenia!

7. Dnia poprzedzającego dzień „O” uprzątnij mieszkanie tak, by Twoje otocznie pomogło Ci uniknąć odruchowego zapalenia papierosa. Pochowaj papierosy i wszystkie akcesoria związane z paleniem (zapalniczki, popielniczki)!

8. Przygotuj się psychicznie na to, że od jutrzejszego dnia nie będziesz już palaczem! Eliminuj negatywne myślenie, strach i powątpiewanie we własne siły! Koncentruj się na tym, że CHCESZ BYĆ OSOBĄ NIEPALACĄ I DAJESZ SOBIE SZANSĘ NA ZREALIZOWANIE TEGO ZAMIERZENIA!

9. Zmobilizuj wszystkie siły, wyśpij się i przejdź do kroku czwartego.

 

Powrót do wpisu.


Back to Top ↑