Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108
Aktualności

Opublikowano piątek, 12-05-2017

Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami po rzuceniu palenia?

Codziennie, każdy człowiek, staje w obliczu wyzwania jakim jest radzenie sobie z wieloma emocjami np. nudą, niepokojem, zdenerwowaniem, smutkiem czy lękiem. Zwykle wymaga to pewnego wysiłku i sięgania po wypracowane wcześniej metody, które bywają bardzo różne np. uprawianie sportu lub czytanie książki. Uzależnienie od palenia ułatwia pewne „pójście na skróty”. Zapalenie papierosa dostarcza psychoaktywnej nikotyny, co podnosi poziom dopaminy (substancji zwanej „hormonem szczęścia”) w mózgu i pozwala na uzyskanie pożądanego stanu, tj. pobudzenia lub przeciwnie zrelaksowania, w sposób łatwy, szybki i doraźnie przyjemny. Uczucia regulowane są wówczas nie poprzez nasze świadome działanie, a poprzez działanie narkotyku jakim jest nikotyna. Unikamy złego samopoczucia i uzyskujemy krótkotrwałą poprawę nastroju. Niestety efektem wielokrotnego zażywania tego narkotyku jest zapamiętanie takiego schematu działania przez nasz mózg i utrwalenie tendencji do jego powtarzania. Zamiast świadomych sposobów radzenia sobie z uczuciami, zarówno z tymi przyjemnymi jak i i nieprzyjemnymi, osoba uzależniona korzysta z najprostszej metody – zapala papierosa. Kiedy sztucznie podniesiony poziom dopaminy spadnie (co dzieje się już po około 20 minutach), osoba uzależniona zaczyna czuć dyskomfort (spowodowany jest brakiem uzależniającej nikotyny), który odczuwa jako stres. Wtedy pojawia się potrzeba palenia, po to by znowu poczuć się dobrze. Tak nakręca się „spirala stresu”.
Rzucanie palenia często więc, wiąże się z poważnym wyzwaniem, jakim jest ponowne wypracowanie aktywnych i konstruktywnych sposobów regulowania emocji. Radzenie sobie ze stresem jest kluczową częścią rzucenia palenia. To nie tylko kwestia przetrwania objawów głodu nikotynowego, ale przede wszystkim uniknięcia nawrotu do palenia. Nie ma uniwersalnych sposobów poradzenia sobie z tym problemem. Każdy, kto odstawia papierosy musi odnaleźć własne metody. Jak to zrobić?
Pamiętajmy, że stres jest normalną częścią życia. Jest zdrową reakcją na codzienne wyzwania i życiowe zmiany – nie tylko negatywne, ale i pozytywne. Optymalny poziom stresu jest niezbędny dla efektywnego funkcjonowania człowieka. Zbyt niski poziom stresu powoduje spadek motywacji, apatię i znudzenie. Zbyt wysokie napięcie powoduje trudności z koncentracją, fizyczne zmęczenie, lęk i wolniejszy refleks.
Przygotowując się do rzucenia palenia przypomnijmy sobie, co innego niż palenie papierosów poprawia nam nastrój i pozwala przetrwać trudne chwile.
Przetrenujmy kilka pomysłów:
• Oddychanie – Weź kilka powolnych, głębokich oddechów przez usta i wypuść powietrze przez nos.
• Aktywność fizyczna – Czasem wystarczy krótki spacer, aby zmniejszyć stres. I chodzenie jest bezpłatne!
• Kąpiel – Ciepła kąpiel lub rozciąganie mogą pomóc uwolnić napięcie.
• Hobby – Warto wrócić do swoich pasji.
• Rozmowa – Podziel się swoimi uczuciami z przyjaciółmi, rodziną i innymi ważnymi osobami w Twoim życiu. Czasem „ploteczki” w gronie znajomych są najbardziej „kojące”.
• Skupienie na tu i teraz – ćwicz swoją uważność. Koncentruj się na danym momencie, unikając niepokojenia się o nieznaną przyszłość.
• Opiekuj się sobą – dbaj o swój sen, jedzenie i odpowiedni odpoczynek.




Back to Top ↑