Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym: 801 108 108

Dieta

Dieta, czyli co robić aby nie utyć po rzuceniu palenia.
Być może słyszałeś opowieści o tych, co rzucili palenie i przytyli? Warto, abyś wiedział w jaki sposób możesz pomóc sobie w kontrolowaniu swojej wagi po rzuceniu papierosów.
Po pierwsze, badania potwierdzają, że 1/3 osób po rzuceniu palenia pozostaje przy swojej masie ciała, 1/3 tyje, a reszcie udaje się schudnąć (szczególnie gdy stosuje dietę i regularny wysiłek fizyczny).
Po drugie, po rzuceniu palenia tempo przemiany materii obniża się, co prowadzi do tego, że potrzebujemy mniej jeść, aby zaspokoić potrzeby energetyczne organizmu.
Po trzecie, główną przyczyną tycia po rzuceniu palenia jest tzw. „zajadanie”. Taka chęć pojawia się szczególnie w sytuacjach, w których towarzyszył Ci zazwyczaj papieros. Najczęściej tyją te osoby, które w takich momentach zaczynają objadać się, w szczególności słodyczami – nie kontrolując ich ilości.
Po czwarte, już po 48 godzinach po rzuceniu palenia Twoje zmysły smaku i węchu zaczną działać normalnie. W końcu czujesz smak potraw, wyostrzają się kubki smakowe i powonienie. Jedzenie zaczyna Ci lepiej smakować, tym samym możesz mieć na nie większą ochotę i przyjemność z jedzenia. To od Ciebie zależy na ile sobie pozwolisz.
Po piąte, nikotyna hamowała ośrodek łaknienia i uzależniała. Dlatego najważniejszą rzeczą dla osoby palącej było zaspokojenie głodu nikotynowego, tym samym jedzenie stawało się drugorzędną potrzebą. Palacze często nie odżywiają się właściwie a nawet rezygnują z określonych posiłków (brak śniadań) na koszt uzależnienia.
Jak się przygotować aby zbytnio nie martwić się o to, czy przytyję?
Rzucenie palenia jest dobrą okazją na zmianę nawyków żywieniowych. Jeśli zauważysz, że masz większą ochotę na jedzenie, w sytuacjach w których brakuje Ci papierosa – dobrze jest wiedzieć co możesz jeść aby nie utyć.
·        co najmniej 5 razy dziennie jedź warzywa i owoce! Dlaczego? Warzywa i owoce dostarczają organizmowi antyoksydantów, które mogą pomóc Twojemu organizmowi (zatruwanego przez lata dymem tytoniowym) w jego regeneracji. Aby organizm był w stanie je magazynować, trzeba jeść owoce i warzywa częściej w ciągu dnia, w mniejszych dawkach.
·        pij dużo wody mineralnej, najlepiej nie gazowanej. Sprzyja to szybszemu wypłukiwaniu się nikotyny z organizmu. Picie wody zmniejsza też chęć na papierosa.
·        jedź produkty zawierające błonnik, produkty zbożowe z pełnego przemiału, otręby, płatki zbożowe, grube kasze, pieczywo gruboziarniste. Spożywanie produktów zawierających dużą ilość błonnika ma jeszcze inny walor – powoduje uczucie sytości w żołądku czyli zmniejsza chęć na zajadanie.

nn

·        w pierwszym okresie po rzuceniu palenia mogą wystąpić problemy z zaparciami, dolegliwości gastryczne (u palaczy tempo przemiany materii jest szybsze niż normalnie). Potrzeba czasu aby organizm przystosował się i powrócił do właściwego funkcjonowania. Możesz przeczekać ten okres lub wspomóc swój organizm poprzez jedzenie produktów zawierających błonnik (patrz powyżej), pomocne są suszone śliwki (w niewielkiej ilości) i oczywiście picie wody mineralnej.
·        jeśli obawiasz się podjadania, by nie przytyć, na takie chwile przygotuj sobie różne niskokaloryczne przekąski. Mogą to być np. owoce, warzywa (do chrupania marchew, papryka), różne surówki, jogurt naturalny, chrupkie pieczywo. Miej w zapasie gumy bez cukrowe. Jeśli nie chcesz rezygnować całkowicie ze słodyczy – wybierz jakość albo ilość. Jeden ulubiony deser w ciągu dnia, lub np. mała cząstka czekolady kilka razy dziennie.
Nie zapomnij o aktywności fizycznej, która z pewnością pomoże Ci w tym aby nie przytyć. Po rzuceniu palenia masz więcej energii, Twoja kondycja wraca do dawnej formy, lepiej oddychasz. Możesz wspomóc swój organizm aby szybciej powrócił do normy poprzez regularne uprawianie ćwiczeń. Wejdź na ćwiczenia – i przeczytaj od czego warto zacząć.

 

 

 


Back to Top ↑